Swift

Kraina w Kratę.

Cudze chwalicie, swego nie znacie. Ostatnio skupiliśmy się na domach w stylu amerykańskim. Postanowiliśmy jednak napisać również co nieco o naszym rodzimym, polskim budownictwie. Żeby było ciekawiej, to wybraliśmy niezwykły styl, a mianowicie budownictwo szkieletowe z XVIII i XIX wieku.

Kraina w Kratę, na myśl przywodzi mi krnąbrną wykładowczynię etnografii. Bądź co bądź to właśnie dzięki niej bliżej poznałam kulturę poszczególnych regionów. Aczkolwiek miło nie było...

Pozostała jednak miła dla oka Kraina w Kratę. Owa kraina, to region turystyczny Pomorza. Nazwa funkcjonuje od 1995 roku, kiedy to na wystawie fotograficznej zaprezentowano zdjęcia charakterystycznych budowli szkieletowych, które po prostu są w kratę.  

kraina w kratę
Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zagroda Josta i Klicka.
 

Domy szkieletowe, o których mowa, to konstrukcje składające się z drewnianych belek. Przestrzenie między belkami wypełnione są dylami, które obwijano powrósłami słomianymi i oblepiano gliną. Belki malowano smołą, a wypełnienie bielono wapnem. Efekt można podziwiać poniżej. Zdjęcia pochodzą ze stron internetowych Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie oraz Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. 


kraina w kratę

Muzeum Kultury Ludowej Pomorza w Swołowie. Zagroda Albrechta.



domy szkieletowe
Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zagroda Josta i Klicka.




Nie sposób nie zajrzeć do wnętrza. Oczywiście drewniana kołyska skradła moje serce. Jest to mój faworyt, zaraz obok wiszącej kołyski. 
 
Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zagroda Josta i Klicka.
Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zagroda Josta i Klicka.



kraina w kratę chałupa Charlotty Kluck
Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Chałupa Charlotty Kluck. 




A teraz trochę odcieni niebieskiego. Czy ty tylko mi te kolory wydają się znajome?


kraina w krate wnetrze chałupy
 Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zagroda Keitschicków.



kraina w krate wnętrze chałupy
 Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Zagroda Keitschicków.




Na koniec kilka współczesnych inspiracji, oczywiście w odniesieniu do "Krainy w kratę". 








kuchnia błękit niebieski



kuchnia błękit niebieski kredens



kuchnia błękit niebieski


No i znowu naspamowałam zdjęciami. Mam jednak nadzieję, że przypadnie wam do gustu mój zdjęciowy spam.

Pozdrawiam

     PROJEKT DOM      






źródło: muzeumkluki.pl, muzeum.swolowo.pl, zodan.pl, domywstylu.pl, wnetrzeiogrod.pl, narratives.co.uk, housetohome.co.uk

ZOBACZ RÓWNIEŻ

2 komentarze

  1. Elewacyjna retro kratka! Urzekła mnie niezwykle. Co prawda, mam jedynie marną jej imitację, ale liczą się chęci, prawda? ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nasz rodzimy folklor to kopalnia inspiracji! Uwielbiam buszować po skansenach i podpatrywać stare rzemiosło i piękne rzeczy. Szkoda, że niewielu ludzi to docenia. Pozdrawiam Olka

    OdpowiedzUsuń